Närvaro online
Digital marknadsföring
Vi är en webbyrå som sedan 2006 arbetat med marknadsföring och digital marknadsföring. Under åren har den digitala marknadsföringen blivit viktigare då konkurrensen där stärks. Samtidigt har den traditionella delen blivit mer viktig då genomslaget idag kan bli mer kraftfullt då många företag ”glömmer” denna kanal. Generellt tycker vi om all marknadsföringen vare sig den är online eller offline. Bästa kombinationen är oftast en blandning för att en god helhetsmarknadsföring.
Digital närvaro
Framgången i digital marknadsföring:
Webbplatsen som navet för ditt företag
Idag är en hemsida och den digitala närvaron ofta avgörande för att driva försäljning och ett framgångsrikt företag. Digital marknadsföring förknippas ofta med hemsida och sociala medier men det är så mycket mer. Som marknadsförare på vår webbyrå tittar vi alltid på helheten för att skapa en marknadsföringsstrategi som är optimerad och lyckad för ert specifika företag och varumärke.
Hemsidan är navet i den digitala marknadsföringen
Grunden och navet är oftast en optimerad webbplats med rätt struktur, webbdesign och content samtidigt som den är snabb och användarvänlig. När man väl har detta på plats blir det mer genomslagskraftigt att vässa alla de andra digitala marknadsföringskanaler.
Strategi och årshjul kring marknadsföringen
En god planering kring marknadsföringsaktiviteter, kanaler och vilken budget är viktigt för att lyckas. Vi brukar planera marknadsföringen kring ett årshjul där aktiviteter både kan överlappa varandra samtidigt som översynen blir enkel för framtiden.
Vilka medier och marknadsföringskanaler arbetar vi med?
Vi arbetar med det som är det mest optimala för ert företag, varumärke, tjänster och produkter. Alla företag har unika strategier och den digitala marknadsföringen anpassas efter detta. De vanligaste generella kanalerna att kommunicera på är först och främst den stora digitala SEO-närvaron. Partners, länkar, samarbeten, hemsidan men sedan även annonsering via Google Ads, Instagram, TikTok, LinkedIn och andra passande plattformar.
Beroende på vårat uppdrag hjälper vi er att hitta den optimala strategin och vi hjälper er även att genomföra de aktiviteter som planeras. Här är det viktigt att man genomför det som ska genomföras för att lyckas.
Innehåll som driver trafik och konverteringar
För att öka konverteringsgraden och få besökarna att vilja ta kontakt behöver helheten vara bra. Bra och väl genomarbetat innehåll kommer även driva mer relevant trafik kring de sökord ni fokuserar på. Innehåll som är unikt och tilltalande samt uppbyggt på rätt sätt kommer garanterat öka konverteringarna som tex förfrågningar och försäljning.
Bygga en stark närvaro på sociala medier
Genom att skapa en närvaro i sociala medier och spegla innehållet på sina webbplatser eller hemsida kommer ni driva mer trafik och gynnas av tex Google. Sociala medier är perfekt för att bygga upp en lojal följarskara.
Optimering för konverteringar och mätning av resultat
Ett bra sätt för att öka konverteringsgraden på en hemsida är att placera formulär och “call-to-action” knappar på ett strategiskt sätt som underlättar navigeringen för besökarna. Det kan även vara bra att använda landningssidor och även analysera händelser och konverteringar i verktyg som Google Analytics. Genom att göra detta kan man få en bättre förståelse kring besökarnas beteenden. Genom att identifiera förbättringsområden och genomföra åtgärder kommer man maximera avkastningen.
Digital marknadsföring och bra innehåll
För att nå framgång i sin digitala närvaro och kring sin webbplats är det ett krav på att denna är optimerad. En balanserat optimerad hemsida med bra innehåll kommer ge effekter, öka konverteringarna och göra det enklare att bygga och skapa relationer med kunder. Hemsidan är idag som vi skrivit många gånger centrumet i marknadsföringen och därför är det extra viktigt att denna är bra och uppdaterad.
Beställ en Besiktning av er närvaro
Bra listor för digital marknadsföring
Webbplatsen
- Tilltalande, snygg och förmedlar rätt budskap till målgrupp
- Kontroll av SEO/ sökmotoroptimering mot tänkta sökord och prestanda
- Laddar snabbt - Optimera hemsidan/ webbplatsoptimering
- Bra lösning för Cache, bildoptimering mm
- Har man bra ingående länkar
- Rätt struktur och tillgänglighet
- Används landningssidor för utvalda sökord?
- Content, content, content (texter, bilder, annonser, videos mm) - Plan för detta?
Digitalt i all ära men hur har ni det offline?
- Marknadsanalys även offline
- Marknadsföringsplan
- Möjligheter
- Traditionell marknadsföring är oftast fortfarande mycket stark och kan bli starkare idag om den utförs på ett bra sätt
- Kombinerade kampanjer är oftast kraftfullast
Sociala media
- Närvaro i rätt kanaler tex LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok mm?
- Utseende & design samt content av bra kvalité
- Plan för nytt content?
- Strategier för att sticka ut i mängden?
- Rätt struktur och tillgänglighet
- Används landningssidor för utvalda sökord?
Digitala annonser
- Budget & plan för annonsering via tex Google Ads?
- Kombinera Ads med sökmotoroptimering
- Mät konverteringar med Google Ads, Search Console, Google Analytics, Facebook/Meta mm
Skapa en affärsdrivande webbplats för framgång online
Som webbyrå behöver vi ha koll på en rad områden, allt från att ta fram KPI:er till att arbeta fram nya SEO-strategier för att kunna optimera företagets webbplats på rätt sätt. Vi integrerar ofta även en webbplats med externa tjänster och integrerar även externa tjänster till webbplatsen. Fokus för oss ligger alltid på att skapa en webbplats som är enkelt, tydlig, tilltalande och snabb men framförallt affärsdrivande.
Vad är KPI?
När vi pratar om KPI är det inte konsumentprisindex det handlar om direkt. KPI är de viktigaste mätvärden man kikar på för att optimera en webbplats bättre. Genom att mäta konverteringar och händelser under en tidsperiod och sedan genomföra ändringar kring webbplatsen kan man sedan se hur resultatet blir.
Några av de viktigaste nyckeltalen att ha koll på
Antalet besökare, tid på sidan och vad de gör innan de lämnar. Kommer de tillbaka? Vad visas och fokuserar webbsidan på vid ett andra besök? Kan man öka konverteringarna då besökaren återkommer?
Ett annat exempel på ett viktigt nyckeltal att ha koll på är “SERP” (Sökordsresulten i tex Google för specifika ord) och hur webbplatsens position förändras med tiden då man genomför åtgärder.
För oss som SEO-konsulter är sökmotoroptimering en central del av vårt arbete. Det mesta vi arbetar med kring hemsidan och marknadsföringen har en stark röd tråd kopplad till sökmotoroptimeringen.
Webbplatsoptimering
SEO-paket
Alla företag är i behov av olika paket. Vi tar fram ett anpassat upplägg som fungerar med er budget. Exempel på vad ett SEO-paket brukar innehålla
- SEO-besiktning
- Sökmotoroptimering
- Webbplatsoptimering
- Valt antal timmars arbete/mån
- Budget till AdWords & Sociala media
- Säkerhets & serviceavtal