Helhetsbild Sökmotoroptimering, Ads, närvaro
Sökmotoroptimering, SEO
Digital närvaro
SEO, webbplats
och rätt sätt?
Som webbyrå och SEO konsulter är ett av våra viktigaste områden sökmotoroptimering (SEO). SEO finns med i baktanken kring allt vi gör med webben och marknadsföringen. Genom att arbeta med SEO i baktanken kommer webbplatsen och all annan digital närvaro att stärkas.
I grund och botten är SEO bara ett annat namn på att göra logiska och genomtänkta val för att se till att andra inklusive sökmotorer anser att webbplatsen är viktig inom det specifika område man arbetar. Desto bättre en webbplats är i utseende, tydlighet, snabbhet, innehåll och kod desto högre rank kommer webbplatsen att få från Google. Om man exempelvis har länkar från andra viktiga webbplatser som redan rankar högt kommer er rank att gynnas. Av denna anledning är det bra att finnas på flera platser i sin marknadsföring för att få en bra spridning. Desto fler som pratar och hänvisar till företagets tjänster på andra webbplatser, sociala medier mm desto mer kommer ni gynnas. En motsatt effekt kan vara att man skaffar länkar som är av sämre kvalitet. Detta kommer istället för att gynna ranken straffa sig och ni får en sämre rankning av tex Google.
Idag är ett annat vanligt SEO-misstag att man låter en AI fullt ut författa texter. Detta har visat sig genom flera av våra egna tester att straffa sig hårt sålänge texterna finns kvar. Google har bättre koll än vad man tror kring hur en AI skriver och hur språkmodellen är uppbyggd. Anledningen till att Google straffar AI-genererat innehåll är logiskt. Skulle de tillåta AI fullt ut utan någon bestraffning skulle detta missgynna personligt skrivna texter och AI-n´s texter skulle ta över Googles förstasidor väldigt snabbt. Kanske blir det ändring på detta i framtiden men idag bör AI endast användas för inspiration.
Därför är det viktigt att SEO optimera en webbplats
I längden kommer en investering i bra SEO att gynna en bibehållbar tillväxt då allt man gör är att i grunden skapa en bra webbplats med tilltalande innehåll samtidigt som man stärker webbplatsens position genom spridning av webbplatsen. Man ökar varumärkets kännedom och ökar den digitala närvaron i sociala medier och på andra bra webbplatser. Resultatet av detta kommer bli fler konverteringar, kunder och försäljning och ett starkare och mer tilltalande varumärke.Webbplatsen kommer även gynnas i den organiska söktrafiken vilket innebär fler “gratis” kunder/försäljning osv. Dessutom når man en målgrupp som aktivt söker efter produkten eller tjänsten.
Det finns idag mängder med SEO-verktyg där man kan analysera webbplatser. En av de största verktygen har i sitt index analyserat över en miljard (1 000 000 000) webbplatser. Av dessa webbplatser är bara ungefär 91 procent som inte får någon trafik av Google överhuvudtaget. Endast 5% av webbplatserna får tio besök eller färre. Detta beror till stor sannolikhet att många av webbplatserna är dåligt uppbyggda och har sämre kvalitet på innehållet. De är helt enkelt inte bra SEO-optimerade. Kanske har många under tidigare år rankat högt men sedan eftersom att de antingen försökt ta en genväg eller att de är dåligt uppdaterade har inneburit att de rankats ner eller tagits bort från Google. Googles parametrar för att ranka en webbplats uppdateras varje dag för att kunna sortera ut bra, relevanta och uppdaterade sökträffar.
När en webbplats är optimerad för SEO har den större möjligheter att synas högt upp när en användare söker efter relevanta sökord eller fraser. En SEO optimerad hemsida ger ökad trafik, fler nya leads och konverteringar vilket i längden kommer ge en ökad försäljning och framgång för ditt företag.
De viktigaste grunderna mot en bättre sökmotoroptimerad webbplats
- Bra uppbyggd webbdesign
- Snabb och tillförlitlig hosting/ servrar
- Bra innehåll (Texter, bilder, videos etc)
- Rätt rubriksättning och nyckelord samt scheman i bakgrunden
- Webbplatsen är optimerad för snabba laddtider
- Cache, moderna komprimerade bilder, script och kod
- URL:er korrekta
- Länkar internt och externt
- Relevanta bilder till texter
- Sökord används på rätt sätt så naturligt som möjligt
- Länkar från andra bra/högrankade platser
- Aktiv sökordshantering för att identifiera relevanta sökord mm
- Använd verktyg som Google Analytics, Ahref, Majestic med fler
- Utveckla och förbättra så ofta som möjligt
Beställ en Besiktning av er närvaro
Webbplatsoptimering
Optimering av webbplatsens bilder, script och kod är avgörande för att säkerställa snabba laddningstider och en positiv upplevelse för användaren. Ingen tycker om att vänta för länge på att en webbsida ska ladda klart. En segladdad webbsida kan innebära att besökaren snabbt stänger ner webbläsaren eller går till konkurrent. Två kostnadsfria verktyg för att mäta laddtider och prestanda är exempelvis Gtmetrix och Google Pagespeed.
Kom ihåg att dessa verktyg och deras utvärderingar bör balanseras med hänsyn till vad som är viktigt för din webbplats och målgrupp. Vissa värden behöver med andra ord tas med tas med en nypa salt och anpassas efter dina specifika behov.
Viktigaste punkterna vid optimeringen är att webbplatsen är komprimerad och att man använder rätt storlek på bilder, bildformat och video. Man kan även använda lazy-loading samt optimera kod och script.
En för hårt optimerad webbplats är oftast avskalad vilket kan innebära en sämre användarupplevelse av innehållet. Balans är A och O samt att optimeringen anpassas efter din specifika webbplats, målgrupp och innehåll för att den ska uppnå bästa resultat.
Webbplatsoptimering
SEO-paket
Alla företag är i behov av olika paket. Vi tar fram ett anpassat upplägg som fungerar med er budget. Exempel på vad ett SEO-paket brukar innehålla
- SEO-besiktning
- Sökmotoroptimering
- Webbplatsoptimering
- Valt antal timmars arbete/mån
- Budget till AdWords & Sociala media
- Säkerhets & serviceavtal